Σωστή χρήση και συντήρηση φρένων

Το σύστημα πέδησης ενός αυτοκινήτου είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια των επιβατών και των άλλων χρηστών του δρόμου, αφού αναλαμβάνουν την ακινητοποίηση του οχήματος.
Η σωστή χρήση και συντήρησή τους απαιτείται από τον ιδιοκτήτη.
Η απόσταση που θα φρενάρει ένα αυτοκίνητο εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες, όπως είναι για παράδειγμα η κατάσταση των φρένων (δίσκοι, τακάκια) και των ελαστικών, η ποιότητα του οδοστρώματος, οι καιρικές συνθήκες.

Σωστή χρήση των φρένων:

  • Το πρώτο που πρέπει να τηρούμε πάντοτε είναι οι αποστάσεις ασφαλείας και να αποφεύγουμε να φρενάρουμε την τελευταία στιγμή, εκτός βέβαια από περιπτώσεις φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης.
  • Όταν οδηγούμε σε δρόμους με ολισθηρό οδόστρωμα μειώνουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου μας και μεγαλώνουμε τις αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα. Πολύ σημαντικό είναι να μη «χαϊδεύετε» ποτέ το φρένο αφήνοντας το πόδι συνέχεια πάνω στο πεντάλ. Ένα μόνιμο φρενάρισμα έχει ως αποτέλεσμα την υπερθέρμανση των φρένων και τη μεγαλύτερη διαδρομή του πεντάλ του φρένου. Ο σωστός τρόπος είναι το διακεκομμένο φρενάρισμα.
  • Στις κατηφόρες τα φρένα επιβαρύνονται και θερμαίνονται γρήγορα. Όταν κινούμαστε σε διαδρομή με έντονες και συνεχείς κατωφέρειες μειώνουμε ταχύτητα και επιλέγουμε μικρότερη σχέση στο κιβώτιο για να εκμεταλλευτούμε την πεδητική ικανότητα του κινητήρα αποφορτίζοντας τα φρένα.
  • Κατά την οδήγηση με υγρούς τους δίσκους των φρένων (έντονη βροχόπτωση, πέρασμα με νερό, μετά το πλύσιμο του αυτοκινήτου) τα φρένα πρέπει πρώτα να πατηθούν για να στεγνώσουν. Σε ορισμένα μοντέλα η διαδικασία αυτή γίνεται αυτόματα. Δεν αφήνουμε ποτέ το αυτοκίνητο να ρολάρει με σβηστό κινητήρα γιατί το σερβόφρενο δεν λειτουργεί, που σημαίνει ότι δεν πιάνουν τα φρένα.
  • Προσέχουμε όταν είναι ζεστά τα φρένα να μην περνάμε με φόρα από λιμνάζοντα νερά γιατί υπάρχει περίπτωση να στραβώσουν οι δίσκοι.
  • Τα καινούργια τακάκια ή οι δίσκοι πρέπει να στρώσουν τα πρώτα χιλιόμετρα, έτσι ώστε να έχουν την κατάλληλη απόδοση.

Σωστή συντήρηση των φρένων:

  • Τα υγρά των φρένων τα αλλάζουμε κάθε δύο χρόνια γιατί ενδέχεται να έχουν δημιουργηθεί φυσαλίδες ατμού επηρεάζοντας την απόδοσή τους. Καλό είναι να γίνεται τακτικός έλεγχος της στάθμης υγρού φρένων στο σχετικό δοχείο.
  • Τα τακάκια αλλάζονται συχνότερα όταν το αυτοκίνητο οδηγείται στην πόλη η κάνουμε σπορ οδήγηση. Καλό να είναι να αντικαθίστανται πριν ανάψει η σχετική λυχνία στον πίνακα οργάνων.